PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na usługi w zakresie utrzymania urządzeń sieci trakcyjnej w latach 2020–2023 z firmą PKP Energetyka. Kontrakt został zawarty na cztery lata.
Jak informuje PKP PLK, w ramach podpisanej umowy, PKP Energetyka będzie świadczyć m.in. całodobowy serwis awaryjny i obsługę techniczną, zapewniającą niezbędne wyłączenia napięcia w sieci trakcyjnej oraz warunki bezpiecznego wykonywania prac utrzymaniowych, które będzie realizowała grupa kapitałowa PKP Polskie Linie Kolejowe przy lub w pobliżu sieci trakcyjnej. Określono również warunki i zakres wykonywania oględzin sieci trakcyjnej, przeglądów okresowych, przejazdów inspekcyjnych w celu sprawdzenia parametrów sieci. Zapisy określają naprawy bieżące, wymianę wyeksploatowanych elementów sieci trakcyjnej. Przewidziane jest w umowie zabezpieczenie sieci preparatem przeciwoblodzeniowym w warunkach zimowych. Usługi będą świadczone przy wykorzystaniu pociągów sieciowych rozlokowanych w 66 bazach na terenie kraju.
O przygotowaniach do nowej umowy z PKP Energetyką
pisaliśmy w tym miejscu. – Zawarta umowa zapewni PKP Polskim Liniom Kolejowym ciągłość kompleksowego utrzymania urządzeń sieci trakcyjnej i dalszą poprawę ich jakości. Przewidziane w umowie działania skrócą czas dojazdu pociągów sieciowych do miejsc zdarzeń, a dzięki temu szybsze będzie usunięcie awarii i przywrócenie sprawności linii kolejowej dla ruchu pociągów – informuje spółka.
Łączna wartość wynagrodzenia z tytułu utrzymania urządzeń sieci trakcyjnej na podstawie umowy, w latach 2020–2023, nie przekroczy kwoty netto: 1 177 403 930,90 zł. Zawarcie mowy poprzedzone było przeprowadzeniem postępowania zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, w trybie „z wolnej ręki” oraz ogłoszeniem w dzienniku Unii Europejskiej o prowadzonym postępowaniu. Takie działanie było przewidziane już w umowie przedwstępnej zawartej w 2015 r.
10 razy mniej - 117 000 minut punktualniej
O szczegółach poinformowała również PKP Energetyka. Jak podaje, kluczowym czynnikiem było to że od trzech lat regularnie spada liczba awarii zależnych od urządzeń sieci trakcyjnej - z 340 (w 2016 r.) do 114 (w 2017 r.) i 34 (w 2018 roku). To 10 razy mniej i około 40 000 minut szybciej – bo tyle rocznie oszczędzają pasażerowie. Jeszcze 3 lata temu minuty te spędzali w opóźnionych (ze względu na uszkodzenia sieci trakcyjnej) pociągach. Jeśli weźmiemy pod uwagę również pociągi towarowe oszczędność czasu wzrasta do 117 000 minut. W ciągu tych lat PKP Energetyka przeznaczyła prawie 300 mln złotych na inwestycje, wdrożyła kilkanaście innowacyjnych projektów dla zapewnienia sprawności sieci i poprawiła komunikację z zarządcą – PKP PLK - podaje spółka.
- Podpisanie umowy to ważne wydarzenie, gwarantujące stabilność jednego z kluczowych elementów infrastruktury kolejowej w Polsce, co jest istotne również dla milionów pasażerów, korzystających codziennie z usług polskiej kolei – mówi cytowany w komunikacie Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka. - W procesie wdrażania nowoczesnych systemów dla kolei bardzo istotna jest współpraca z zarządcą infrastruktury. Mamy partnerskie relacje i dobrą komunikację dzięki czemu możemy szybko przejść od teorii do praktyki. Niemal od razu widzimy efekty wspólnej pracy. 10 razy mniej awarii w niecałe 3 lata nie byłoby możliwe bez zaangażowania zarówno kadry PKP Energetyka jak i dyrektorów i pracowników Zakładów Linii Kolejowych PKP PLK w regionach - dodaje.
Zakres umowy obejmuje m.in.: serwis awaryjny 24/7 przez 365 dni w roku, obsługę techniczną, oględziny, przeglądy, przejazdy inspekcyjne, naprawy bieżące oraz usługi specjalistyczne, takie jak smarowanie przewodów jezdnych preparatem przeciwoblodzeniowym, jazdy patrolowe czy przecieranie przewodów jezdnych. Jednocześnie celem PKP Energetyka na najbliższe lata jest dalszy spadek liczby awarii. Żeby to osiągnąć trzeba szerzej spojrzeć na system kolejowy oraz wdrożyć tzw. „utrzymanie predyktywne”, czyli przewidywanie awarii zanim wystąpią, w oparciu o „Internet rzeczy” (Internet of Things/Trains). Kolejne innowacje są testowane m.in. w Biurze Badań i Rozwoju spółki z partnerami z Polski (m.in. NCBiR i Instytutem Kolejnictwa) i zagranicy - podaje spółka.
Jak czytamy, umowa obejmuje pracę nad rozwiązaniem „no-frost”. To efektywny energetycznie system, opracowany wspólnie z PKP PLK i naukowcami z Politechniki Warszawskiej, który będzie zapobiegał oblodzeniu sieci trakcyjnej, a tym samym jej zamarzaniu, co jest jedną z głównych przyczyn opóźnień pociągów w zimie. Już wkrótce PKP Energetyka planuje też uruchomienie jednego z najnowocześniejszych w Polsce poligonów szkoleniowych dla kolei. Znajdą się tam tory z zabudowaną siecią trakcyjną o długości 517 metrów, pociąg szkoleniowy i stanowiska VR. Będzie to wyjątkowe miejsce bezpiecznego zdobywania doświadczenia przez elektromonterów i maszynistów m.in. w sytuacjach krytycznych.